The Isle of Skye, ett reportage från en fotoresa.

Denna vår andra resa på temat foto gick till Skottland med sitt främsta fokus på ön Skye beläget i Hebriderna. Det är namnet på den samling öar som ligger väster om Skottland. Berömda för sina vackra landskap, omväxlande väder och rökiga whisky.

Med betydligt bättre turtäthet och billigare biljetter anlände vi Edinburgh istället för Glasgow redan 09:00 på morgonen för att därefter förhållandevis snabbt ta oss ut på det skotska vägnätet.

På vägen upp via Glasgow passerade vi Etive Mor och vattenfallen som ramar in berget. Dessvärre var inte ljuset med oss denna eftermiddag och resultatet (det förväntade) ville inte riktigt infinna sig. Men som tur var hade vi ett par timmar innan haft en fantastisk fotografisk upplevelse vid Loch Lomond, ett par spontana stop på vägen som överträffade våra förväntningar. Mystiken låg tät längst hela sjön och de omgivande bergen gav alltsammans en skön inramning.

Resan upp till Skye var full av fantastiska upplevelser, ett storartat landskap i konstant förändring. Dramatiska skyar, spännande ljus. Precis som på Island är det fullt av fototillfällen runt varje hörn.

Cullin Hill Hotel i Portree var målet för första dagen och vår bas de närmaste dygnen. Ett fantastiskt charmigt hotel i en minst lika charmig stad.

04:15 följande morgon var det dags att styra bilen mot det första och kanske mest kända målet på Skye, Old Man of Storr. Beläget endast 15 minuter i bil från Portree norrut anlände vi parkeringen när det var becksvart. Med pannlampor tog vi oss uppåt i ca 50 minuter. Terrängen är på sina ställen ganska tuff och stundtals mycket blöt. Vi insåg när vi började närma oss toppen att hela den spektakulära scenen låg inbäddad i tjocka moln. Sikten var i bästa fall 50 meter och att få till några storartade landskapsbilder var inte inom räckhåll. Det enda som saknades var ett storskaligt regn.

Men som så ofta annars så ändrades vädret. Vi fick några fantastiska ögonblick och Storr levererade. Jag ska förvisso erkänna att jag på grund av den dåliga sikten ovetandes  placerat mig något lågt i terrängen och den klassiska vyn infann sig aldrig. Däremot fick jag å andra sidan lite mer unika bilder från denna annars mycket välbesökta och väldokumenterade plats.

Old Man of Storr

Det frånvarande regnet kom med en sällan skådad kraft med en mycket kraftig storm. Den tyske besökaren bredvid mig såg ut som han bokstavligt skulle ta till skyarna i sin kep endast hållandes i sitt ulralätta kolfiberstativ. Det gick knappt att stå upp och haglet formligen stack som gaddar i ansiktet. Så en liten rekommendation är att bära bra och för ändamålet anpassade ”tech-kläder”. Tänker speciellt på det till åren komma paret vi mötte på vägen ner som lite oförberett var klädda i vanliga bommulsbyxor. Där kommer vi och ser ut som två dränkta katter, trotts ”vädertäta” ytterställ och lite subtilt föreslår att toppen kanske inte riktigt är vad dom är rustade för. Men icke. Kan fortfarande se framför mig hur dom såg ut på vägen ner.

Kl 08 satt vi, åter torra och varma, och åt en klassisk brittisk frukost på Cullin Hill för därefter ömsom sova och jobba med bilder ett par timmar.

På Skye hade vi den resterande delen av dagen flera inplanerade och spontana stop. Bland dem Fairy Pools och Neist Point.

Nästa morgon hade vi lite sovmorgon och satt i bilen kl. 05 på väg mot Quiraing. Uttalas Karräng. Här är det betydligt mer lättillgängligt då bilen jobbar alla höjdmeter ända upp till toppen. Utsikten häruppe vid soluppgång är magnifik förutsatt att den infinner sig. Som med så mycket annat så är tur den främsta komponenten framför både tajming och talang och som normalbegåvad fotograf är tur något jag är tungt beroende av. När vi hade ungefär 30 sekunder kvar till parkeringen vid målet händer det som jag utan vidare skulle kalla det perfekta ljuset. Jag behöver knappast tala om hur det såg ut två minuter senare när jag lätt andfådd fått upp stativ, filter och kamera. Absolut platt!

Nåväl. Efter ett par koppar te och lite mackor med en utsikt att dö för så fick vi till slut bilden vi kommit för och efter en tilltagande trötthet så återgick vi till rutinen från morgonen innan. Därefter började ett helt nytt äventyr och vi tog riktning mot fastlandet och östkusten.

The Quiraing

Via klassiska orter som Inverness och besöksmål som Loch Ness som denna lördag var helt ospännande så tog vi oss till det något obskyra målet Portknockie. Men som innehavare av en fantastisk kust med bl.a. Bow Fiddle Rock som självklart objekt är denna fiskeby en härlig upplevelse.  Byn som en gång i tiden var en del av den då självklara fiskeindustrin erbjöd ett enda men mycket trevligt hotel och två barer varav den ena var tom, den andra ockuperad av ett fåtal gäster på vårt hotel.

Denna del av Skottland får inte på samma sätt ta del av den rika turistströmmen. Både på gott och ont. Med en utdöende fiskindustri och en vikande marknad för oljearbetare på plattformarna i Nordsjön har dessa samhällen på Speyside en allt tuffare tillvaro. Men oavsett vardagliga bekymmer är ortsbefolkningen otroligt tillmötesgående och trevliga och gästfriheten och stämningen var härlig. På Skye är det på ett sätt den raka motsatsen. Turismen som håller ön vid gott liv är indirekt på väg att förstöra den. Avtrycken är märkbara på flera ställen, främst genom väl upptrampad mark som i årtusenden varit orörd.

Skottland är och förblir ett fantastiskt resmål, oavsett ambitionsnivå. Nedan kan du ta del av vår resplan. Om du har frågor kring denna artikel eller annat fotorelaterat är du välkommen att kontakta mig på msjolund@me.com

Bow Fiddle Rock

Scotland & Isle of Skye 19-22 April

Samtliga fotodestinationer är väderberoende.

Tors 19 April

• Landar EDI 09:15
  • Avres i bil kl 10:15

Route Edinburgh till färjeläget i Mallaig och vidare till Portree:

Väg M8 ut ur Edinburgh via Glasgow

Väg A82, från norr om Glasgow via fotodestination:

Ovanstående rutt inkl. stopp ovan + lunch på vägen 5h 10 min (4:40 +30 )

Framme Mallaig för snabb proviantering senast 17:15. Check-in vid färjan senast 30 minuter innan avgång. (Kolla om vi bör köpa plats för bil innan avresa)

Färja till Skye avgår 18:10. Färja anländer 18:50.

Väg A87 upp till Portree. Ev. Avstickare Torr Ghabhsgabhaig

Framme Portree tidigast 19:50 och checkar in på (förslag) Cullin Hills Hotel (https://booki.ng/2C30Jf8)

Fre 20 April

• I bilen 04:15, väg A085 norrut i 15 min.
  • Anländer parkeringen Old Man of Storr 04:30
  • Anländer location 05:15 (Brant uppför i 45 min)
  • Old Man of Storr (http://bit.ly/2EvthQl)
  • Frukost 08:00
  • Avresa 10:00
  • Neist Point Lighthouse (http://bit.ly/2Ez1sXo) Anländer senast 12:00. Körtid 50 min från Portree.
  • Fairy Pools (http://bit.ly/2C2J8nI) Anländer senast 16:00 med stopp på Talisker och Talisker Bay. Körtid från Neist Point 1 timme.
  • 18:00 tillbaka mot Portree och en kväll till på Cullin Hills.